Blog

Att handla vintage. Plagg, inredning och prylar!

Att handla vintage har blivit riktigt populärt under det senaste årtiondet. Vi vill konsumera mindre nyproducerade ting samtidigt som vi ändå vill unna oss en guldkant i vardagen genom shopping. Nedan kommer vi reda ut de olika begreppen som tillhör vintage-världen, så att du har full koll nästa gång du ger dig ut på loppisar och auktioner.

Secondhand och Vintage

Vintage har i mångt och mycket blivit ett slags samlingsbegrepp för alla äldre ting inom inredning och mode. Detta kan verka förvirrande för gemene man eftersom just begreppet vintage både används som en kvalitetsstämpel och som en tidsangivelse för den nämnda saken eller plagget. Gällande plagg som benämns med vintage menar man ofta att det ska vara äldre än 25 år men ha god kvalitet och gärna vara av ett känt varumärke. Detta skiljer vintageplagg från vanliga andrahandsplagg eftersom de ger ett mervärde till konsumenten genom sin historia.

Inom inredning har vintagebegreppet blivit så pass populärt att klassiker som sjuanstolen och stringhyllan faktiskt har återgått i nyproduktion eftersom trycket efter den typiska vintagelooken har varit så stort inom inredning och design. Detta har även gjort att priserna på de mer kända vintagemöblerna har ökat, både på andrahandsmarknaden men även inom nyproduktion. För att ha råd med dessa otroliga möbler kan en god idé vara att leta upp gamla skatter och sälja guld och på så vis återanvända dina medel och återinvestera dem i nya värdefulla ting som på sikt faktiskt kan öka i värde.

Retro och Vintage

Ett annat ord som ofta förväxlas och förknippas starkt med vintage är retro. Detta är direkt felaktigt med tanke på den tidsperiod som vintage anspelar på. Begreppet retro innebär nämligen att det inte alls behöver vara särskilt gammalt, tvärtom. Det kan vara en inredningspryl eller ett plagg som är nyproducerat men som har inspirerats av en annan tidsepok. Typiskt populärt för retro är 40-, 60- och 70-talens estetik och utseende.

Vintage i inredning och mode

Som tidigare nämnts har vintagetrenden vuxit sig stark under de senaste åren, vilket i sin tur har skapat en större efterfråga inom mode och inredning. Idag blir det vanligare och vanligare att fysiska butiker eller nätbaserade butiker riktar in sig endast på ett vintagesortiment. Ur ett miljöperspektiv är detta skifte väldigt bra eftersom vi som konsumenter blir mer och mer intresserade av att köpa våra saker i andra hand. När det gäller vintagekläder blir även denna marknad större och större för var dag som går. Idag är det lite av en sport att hitta de där perfekt slitna Levis jeansen från 1970-talet, eller kanske fynda sin brudklänning via en vintagefantast online. Världen har blivit både större och mindre på ett mycket positivt sätt genom konsumtionen av vintageplagg och prylar.

Related Posts

You may like these post too

Vintagetyger

Alla hjärtans dag med vintage

dot-blog